VeKa

je společenství asi 30 mladých lidí, kteří svým zpěvem a hudbou chválí Boha. Často pořádají různé koncerty a doprovázejí setkání mládeže.

Teologický advent

Napsáno 10.12.2003

img images/clanky/kos­tel_forbelsky­.jpg /img
V liturgických textech adventní doby je zmiňován celkem b čtverý příchod Ježíše na svět /b. Zrcadlí se také ve své zhuštěné podobě ve vyznání víry. To se stane i naším dnešním vodítkem touto adventní meditací.

i „Věřím v jednoho Pána, Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, který se zrodil z Otce přede všemi věky.“ /i Tak se modlíme každou neděli ve vyznání víry, v tzv. b Krédu /b. Syn nebeského Otce. Je Bůh. Bohem Otcem b zplozený /b, ale ne tak, jako se rodí lidé, Ježíš b není stvořený /b, není něco méně než Otec, Ježíš je Bůh již od počátku a skrze něho je učiněn celý vesmír. Ježíš se narodil b poprvé /b.

Krédo pokračuje: i „On pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe. Skrze Ducha svatého přijal tělo z Marie Panny a stal se člověkem.“ /i Sv. Pavel v listu Filipanům píše něco podobného: „Způsobem byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe se zřekl, vzal na sebe způsob služebníka a stal se jedním z lidí“ (Flp 2, 6,7). Proč? Proto, b abychom Boha potkali a zamilovali si ho /b. Sestoupil k nám, do každé naší bídy a bolesti. Jeho lidství v sobě nese schopnost obejmout celé stvoření. Jak řekl sv. Irenej: i „Co nebylo přijato, nebude spaseno.“ /i Spása pak představuje právě b Boží objetí /b. Ježíš se stává člověkem, novým Adamem, tedy z prachu utvořený, Duchem oživený. Stává se i prachem země, aby i prach byl spasen. Narodil se a zemřel, aby i všechno, co se narodí a zemře, bylo spaseno. Vše tak končí v náruči Boží. Proto když se Ježíš narodil ze ženy Marie, narodil se b podruhé /b.

i „Vodu, kterou mu já dám, stane se v něm pramenem vyvěrajícím k životu věčnému,“ /i říká Ježíš samařance (Jan 4, 14). Křestní voda, do níž jsme byli ponořeni, nebo jíž jsme byli politi, je Ježíšův dar. Křest je pramen věčného života. Z něho dáváme napít i ostatním. Při křtu v nás byl počat Ježíš. Pokud se o něho dělíme s druhými, zvláště těmi nejpotřebnějšími, Ježíš v nás roste a znovu se den co den rodí do našeho světa. Odmítáme-li ho však, učí nás církevní otcové, jedná se o potrat. Jaká je to pocta a zároveň zodpovědnost b být nositelem Ježíše /b (řecky Christoforem), je nabíledni. Ježíš se rodí b potřetí /b.

V adventu si připomínáme b ještě jeden /b příchod Ježíše na zem: b Na konci věků /b. Jak slyšíme znovu v Krédu: i „A znovu přijde, ve slávě, soudit živé i mrtvé a jeho království bude bez konce.“ /i Od nás se vyžaduje postoj bdělosti, prozíravosti a odvahy jít mu naproti. Jak mu jít naproti? Apoštol Jan ve svém prvním listě píše: i „Jestliže Bůh nás tak miloval, i my se máme navzájem milovat“ /i (1 Jan 4, 11). Skutky milosrdné lásky jsou jako stavební kameny, kterými dláždíme cestu vstříc Pánu, který přichází. Víc než námaha, je důležitější ten, kdo po této cestě projde.



Sdílet dál...

     

TOPlist