VeKa

je společenství asi 30 mladých lidí, kteří svým zpěvem a hudbou chválí Boha. Často pořádají různé koncerty a doprovázejí setkání mládeže.

Poutní advent

Napsáno 10.12.2003

img images/clanky/ces­ta_forbelsky.jpg /img
Moc krásným tématem, nad kterým můžeme nejen žasnout, ale i na vlastní kůži prožít, je téma pouti. Homo viator, b člověk putující /b z otroctví ke svobodě, z chaosu do řádu Božího království, z rozptýlení ke sjednocení s Bohem a s lidmi, ze tmy do světla.

Před očima můžeme mít například b vysvobození izraelského národa z Babylonského otroctví /b: Izrael, který obsadil zaslíbenou zemi, postavil za krále Šalomouna chrám, ve kterém byl Bůh jakoby uprostřed svého lidu. To vyžadovalo maximální snahu o svatost a čistotu života. Ale Izrael se od Hospodina odvrátil a začal se klanět modlám. Proroci varovali před důsledky, které vyplývaly z modloslužby, ale lidé jejich hlasu nedbali. Proto upadli do otroctví, ztratili zemi, jež jim dal Hospodin do dědictví. Vyhnanství je vyrvání z vlastních kořenů. i „Všichni jako ovce zabloudili,“ /i konstatuje prorok. Izrael byl rozptýlen a není více Božím lidem. i „U řek babylonských, tam jsme sedávali s pláčem ve vzpomínkách na Sijón,“ /i zpívá 137. žalm.

Izraelský lid se ve vyhnanství, otroctví a duchovní tmě rozpomene na pramen živé vody, tedy na svého Hospodina. A b Hospodin je vždy blízký /b, slyší volání svých synů a dcer. Chce, aby spravedlivý žil: i „Copak může zapomenout žena na své pacholátko, neslitovat se nad synem vlastního života. I kdyby některé zapomněly, já na tebe nezapomenu“ /i (Iz 49, 15). A protože Hospodin nemluví nikdy naprázdno, ale pokud něco řekne, to také uskuteční, slyšíme: i „Plesej, neplodná, která jsi nerodila, zvučně plesej a výskej, která ses v bolestech nesvíjela, protože synů osamělé bude více než synů provdané, praví Hospodin“ /i ústy proroka Izajáše (54, 1).

Izrael má b naději /b. Proroci srší slovy útěchy: i „Potěšte, potěšte můj lid, praví váš Bůh. Mluvte k srdci Jeruzaléma, provolávejte k němu: Čas jeho služby se naplnil, odpykal si své provinění“ /i (Iz 40,1–2). Izraelský národ se připravuje na cestu. Nový král Kýros říká: i „Hospodin, Bůh nebes, mi dal všechna království země. ověřil mě, abych mu vybudoval dům v Jeruzalémě, který je v Judsku. Kdokoli z vás, ze všeho jeho lidu – Hospodin, jeho Bůh, buď s ním – se může vydat na cestu“ /i (2 Par 36, 23).

Izrael bude znovu Božím lidem, zpřetrhaná pouta budou znovu svázána, získaná svoboda zruší jho otroctví, do tmy duchovní smrti zazáří b veliké světlo /b. Žalm 126 zpívá o tomto velkém Hospodinově díle takto:


i „Když Hospodin úděl Sijónu změnil, bylo nám jak ve snu.

Tehdy naše ústa naplnil smích a náš jazyk plesal.

Tehdy se říkalo mezi pronárody: Hospodin s nimi učinil veliké věci.

Hospodin s námi učinil veliké věci, radovali jsme se.“ /i


Podobně i narození Ježíše můžeme vnímat jako událost, která b sjednocuje /b znovu po celém světě rozptýlený Boží lid, uzavírá s nimi b novou smlouvu /b zpečetěnou později svou krví na kříži a on sám je Emanuel, to je Bůh s námi, Bůh uprostřed nás. Podle evangelisty Jana, je Ježíš „světlo světa“ (Jan 1, 9).

V době adventní si připomínáme, že tu b Ježíš již je, ale ještě se nenarodil /b. Proroctví Izajáše praví:


i „Přichází jitro, ale ještě je noc.“ /i

(Iz 21, 12)


A jinde:


i „Lid, který chodil v temnotách, uvidí veliké světlo;

nad těmi, kdo sídlí v zemi šeré smrti, zazáří světlo.

Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn“ /i
(Iz 9, 1.5).

Máme i letos novou příležitost vydat se ze tmy k tomuto světlu. Je to b cesta ke svobodě a důstojnosti /b, proto je sama o sobě radostná. Nejsme bloudící, neboť máme jasný ale zatím skrytý cíl. Jsme vybízeni v hledání Ježíše a jeho království. Toto Boží království se začíná aktualizovat již dnes. Jak? Modlitbou a milosrdnými skutky. Ježíš nás volá:


i "Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout“ /i

(Mt 11, 28).



Sdílet dál...

     

TOPlist