Markův tanec
Napsáno 09.01.2004
img images/clanky/kriz2_forbelsky.jpg /img
K napsání následujícího zamyšlení mne vedlo několik podnětů a
především má meditace pod zorným úhlem tance v Bibli a teologii. Když
jsem došel až na konec Markova evangelia, vybavila se mi jeho b struktura
/b. V biblistice se struktura zkoumá, ale mně často nebylo jasné,
k čemu by měla sloužit, než k pouhému rozdělení textu. Dnes můžeme
však najít v rozdělení, někdy přirozeném, někdy vykonstruovaném,
pořádek, který se dá vyjádřit dokonce i fyzicky kroky a nebo
zušlechtěnými kroky, tedy tancem.
Ještě než začnu, pozval bych vás, abyste si vzali pod ruce text Bible pro
lepší orientaci. Používám ekumenický překlad Písma svatého.
Běh nebo tanec Markova evangelia roste hned z prvního verše. b První
verš /b je jedním ze dvou vrcholů celého evangelia. Je pozváním
vyznat víru: i „Počátek evangelia Ježíše Krista, Syna Božího“
/i (1, 1). Citovaný verš souvisí s druhým vrcholkem, vyznáním
setníka pod Ježíšovým křížem: i „Ten člověk byl opravdu Syn
Boží“ /i (15, 39).
Po tomto úvodu se rozvíjí nezřetelná řeka různých obrazů vedených
více do šířky (Ježíš, který chodí sem a tam po Kafarnaum a Galileji).
Jsou to jakési b jiskry /b, jimiž se v nás Marek snaží zažehnout
již představený b oheň víry /b. Jako příklad nám může
posloužit: i „Neboj se, jen věř!“ /i (5, 36), nebo: i
„A kdo se ho dotkli, byli uzdraveni“ /i (6, 56).
Výrazný b předěl /b evangelijního vyprávění je v příběhu
Petrova vyznání u Cesareje Filipovy (8, 27–30): i „A za koho mne
pokládáte vy? Petr mu odpověděl: Ty jsi Mesiáš.“ /i Následující
verš začíná: i „A začal…“ /i Jistě cítíme ne náhodnou
podobnost s výše zmiňovaným prvním veršem: i „Počátek
evangelia…“ /i
Ježíš, který procházel celou Galileou, uzdravoval nemocné a posedlé a
hlásal evangelium všem lidem, se nyní vydává na b cestu do Jeruzaléma
/b a věnuje se především svým učedníkům. Učí je následování po
cestě kříže. V Markově tanci rozpoznáváme tříčtvrteční rytmus a
pohyb už ne sem a tam, ale dopředu a dozadu.
První „trojdoby“ nalezneme záhy ve b trojí Ježíšově předpovědi
svého utrpení /b (8, 31–33; 9, 30–32; 10, 32–34). Tyto úryvky se
dají přirovnat k vlnám, jež nabývají na síle. Na vrcholu se zjevuje
Ježíšova sláva (např. Proměnění na hoře 9, 2–13), která předchází
propasti utrpení.
Se zjevením své královské moci při vjezdu do svatého města Jeruzaléma
(11, 1–11) korespondují b tři spory /b s jednotlivými skupinami
židovských představitelů (11, 27–33; 12, 13–17; 12, 18–27). Působení
v Jeruzalémě se nám může zdát jako pohár žluči a nenávisti na straně
jedné a důkazy Boží lásky a spravedlnosti zosobněné Ježíšem na straně
druhé. Je to gesto otevřené náruči Boží a zaťaté pěsti i nenávistné
obličeje židů. Je to pohyb Boha vstříc k člověku a couvání či
obrácení se zády člověka od Boha. Všimněme si též b trojího
setkání s fíkovníkem/b: Jeho prokletí (11, 12–14), uschnutí (11,
20–26) a příklad jeho plodnosti nebo neplodnosti (13, 28–31).
Velikým vykřičníkem: i „Bděte!“ /i (13, 37) přechází tanec
do jiné kvalitativní roviny. Řekněme, že hudba se stává ještě
výraznější. b Bdít je pro následovníka základním postojem tohoto
tance. /b Gesto výzvy musí být velice výrazné, protože se
přenášíme do té nejdůležitější fáze, jejíž předchozí kroky byly
pouze přípravou. Ne nadarmo se o Markově evangeliu mluví jako o příběhu
Kristova utrpení s rozsáhlým úvodem.
b Tanec Kristova utrpení /b můžeme rozdělit na tři základní
kapitoly:
- úmluva proti Ježíši a poslední večeře,
- modlitba v Getsemanské zahradě a soudní proces s odsouzením a
- ukřižování, smrt a pohřeb. Rozeberme si každou kapitolu
podrobněji.
b První kapitola /b zahrnuje trojkrok: Rozhodnutí velekněží a
zákoníků (14, 1–2), druhý krok vystoupí z polostínu do středu dění,
kterým je Ježíš při pomazání v Betánii (14, 3–9), a třetí se vrací
zpět do temného kouta zloby úmluvou Jidáše s velekněžími a zákoníky
(14, 10–11). Tančíme pohyb z okraje a polostínu do středu a světla.
b Velikonoční večeře /b, která navazuje, je též složena
z trojkroku: Příprava (14, 12–16), označení Jidáše jako zrádce (14,
17–21) a ustanovení památky na Ježíšovu oběť (14,14, 22–25).
Tančíme gesty, která se pokouší vytvořit vzrůstající dynamiku.
V posledním kroku Ježíš odkrývá učedníkům smysl utrpení trojím
způsobem:
- Poslední večeře je spojena s Ježíšovou smrtí, v níž se
zpřítomňuje spása,
- Ježíš ustanovuje novou smlouvu mezi Bohem a jeho lidem a konečně
- předehra konečného završení Božího království na konci časů.
b Druhá kapitola /b nám předkládá trojkrok v podobě
- cesty do Getsemanské zahrady (14, 26–31),
- modlitby v zahradě, Ježíšovy samoty a neschopnosti učedníků bdít a
ztotožnit se s utrpením svého mistra (14, 32–42) a
- vlastního zatčení (14, 43–52).
Učedníci utíkají na všechny strany. Jsou nazí. Nic z toho, co do nich
Ježíš vložil, nezůstává, než stud lidské slabosti. Začíná se
uskutečňovat to, co bylo v tomto posledním trojkroku skryto v Ježíšově
srdci.
Druhý trojkrok druhé kapitoly je složen
- z náboženského procesu před židovskou radou (14, 53–65: Ježíš je
odsouzen.),
- z Petrova zapření (14, 66–72: Ježíš je zapřen.)
- ze soudu před Pilátem (15, 1–20: Ježíš je odsouzen!).
Proces před Pilátem je též budován třemi momenty:
- otázky Piláta (15, 1–5),
- konfrontace s Barabášem (15, 6–15) a
- výsměch a potupy vojáků (15, 16–20).
Z temnoty utrpení nám zazáří světlo odhalující b Ježíšovu
božskou a královskou moc /b. Jeho majestátní mlčení je
„výkřikem“ do světa: „Ano, jsem Král. Nemusím se zodpovídat za své
jednání. Nemusím zjevovat svou moc. Světlo Otcovy slávy ji totiž činí
zjevnou.“
img images/clanky/kostel2_forbelsky.jpg /img
b Třetí kapitola /b Markova tance o utrpení Pána Ježíše nás
přivádí do samého b středu dějin /b a kosmu – na Golgotu, což
v překladu znamená Lebka.
Dovolím si udělat velice složité, možná pro někoho až nesmyslné
spojení. Golgota znamená v překladu b Lebka /b. Lebka je podstatnou
součástí hlavy. Toto konkrétní slovo má i abstraktní význam, který
můžeme nalézt v samém titulu Bible: i „Na počátku stvořil Bůh
nebe a zemi“ /i (Gn 1, 1). Celé Písmo svaté je třeba brát pod tímto
kritériem. A celé dějiny stvořeného se na Golgotě ocitly na důležitém
předělu srovnatelným se stvořením světa. b Na počátku nového
stvoření stojí Kristův kříž. /b Tradice říká, že Kristus byl
ukřižován na hrobě prvního člověka Adama. Adam je první člověk, stojí
na počátku lidského rodu. Kristus na kříži visí jako první z nového
člověka. A my jsme přišli k počátku nového stvoření – na Golgotu.
Na počátku bylo slovo, na počátku byla láska, na počátku byl dar, dar
života, na počátku byl kříž. Vše z nového stvoření se vztahuje ke
kříži: b „Až budu vyvýšen, potáhnu všechny k sobě,“ /b
ubezpečuje nás Ježíš, „až usednu pevně, protože budu přibit, na svůj
trůn…“
Ale vraťme se k našemu tanci a jeho stavbě, jeho krokům. Jen na pevných
krocích spočine celá stavba tance.
Třetí kapitola též postupuje v trojkroku. První krok rozdělený na
- ukřižování (15, 20–26),
- potupy (15, 27–32),
- smrt (15 33–41).
Druhý krok: Pohřeb (15, 42–47).
Třetí: b naděje na vzkříšení a prázdný hrob /b (16, 1–8).
Pro celistvost dodám, že úplný závěr Markova evangelia je dodatkem
pozdější redakce, která kompletuje zvěst o Ježíši, není však v linii
Markova uvažování.
Shrňme třetí kapitolu. Stále rychlejšími kroky přicházíme ke Golgotě.
Když spatříme připravený kříž na vrcholku, strneme úžasem a hrůzou.
Chvíle ticha je vystřídána pozvolna zrychlující spirálou bolesti.
Vrcholem je ohromný výkřik a zastavení všeho pohybu světa. Strnutí
přeruší trhající se opona chrámu. Nic, co předchází, již nemá cenu
proti největšímu daru Boha pro své stvoření. A odpověď člověka je
obsažena ve b vyznání římského vojáka /b, o němž jsem psal na
začátku.
Následuje b dohra /b celé taneční skladby. Tu rozeznívají
zpočátku pomalé tóny zapadající do nitra země spolu se třemi
vytahovanými hřeby z Ježíšových rukou a nohou. Další tóny hladí
Ježíšovo svaté tělo jako vonné oleje a další jsou tlumenou ozvěnou
z temnoty Ježíšova hrobu. Tři tanečníci, Josef z Arimatie, Marie
Magdalénská a Marie, protagonisté této taneční části, se pomalu
rozcházejí na různé strany. Zaduní náhrobní kámen.
Na tři takty (dny) ztichne vše – b pomlka /b, která hovoří:
i „Prach jsi a v prach se obrátíš /i, Ježíši, abys mohl spasit
i ten prach. Byl jsi věrný. Splnil jsi svůj úkol.“
Do ticha zazní b libozvučný akord /b, jitřenka i „prvního
dne po sobotě“ /i, a b trilek /b skřivánka ohlašující, že
Otec života odmění životem svého Syna, zahájí slavnostní tanec Ženicha,
Ježíše, který se vrátil pro svou nevěstu, Církev.
A to je závěr Markova tance. Je to jen pouhá meditace nad strukturou Markova
evangelia. Meditace plná přirovnání, které mohou pokulhávat a
pokulhávají v preciznosti. Za důležité považuji to, že b celý tanec
je tancem boje a vítězství /b. Na něm se máme účastnit zvláštním
způsobem i my. Kroky a gesta Ježíše, tanečního mistra, jsou gesta, která
vedou ke svatebnímu tanci v Nebeském království.
P.S.: (Kdo nevěří, ať to zkusí.)