Po prázdninách
Napsáno 29.09.2003
img ./images/clanky/mentorella1.jpg /img
Dnes v noci jsem dostal chuť b bilancovat prázdniny /b. Poslední
kapku k odhodlání rozdělit se o své myšlenky způsobilo přečtení
článku Rubena Bisera Na prahu třetího tisíciletí, otištěného
v časopise Teologické texty, 3/2003. Něco z tohoto článku vám odcituji,
protože jsem se s ním vnitřně ztotožnil. Jen ještě na úvod poznamenám:
Bude to možná dlouhé, proto mi věnujte trochu víc trpělivosti. A pak se
nebojte, že budu mluvit b o teologii /b. Mnoho křesťanů se tohoto
slova bojí, protože si myslí, že mu nebude rozumět. Mnohdy jsou však
teologii blíž, než si sami myslí.
i V okamžiku, kdy má člověk udělat nějaký rozhodující krok, padne
na něj pocit úzkosti a pořádně si na něj zasedne, takže chvílemi jako by
dostával určitou podobu. /i Vnímal jsem to vlastně po celé
prázdniny, kdy jsem se setkával s nejrůznějšími lidmi. Můj táta někdy
říká: „Tak do toho šlápni, ať to smrdí.“ A jinde svatý Pavel
používá krásné čtyřsloví: Křesťan by měl mít „smělou jistotu a
radostnou naději“. Ptal jsem se, proč potkávám tak málo lidí
hlásících se k víře, avšak majících b tak málo „jiskry“
/b. Je to možná proto, že obsah jejich víry, nebo řekněme motiv proč
věřit, je prázdný, mlhavý, neurčitý, že neví, komu uvěřili. Jejich
víra vypadá jako ořech bez jádra – zbyla pouhá skořápka. Co je lékem?
b Vědomí, že Bůh je přítomen stále, /b každou minutu, všude,
b třeba i na záchodě /b.
Ptal jsem se jednoho děvčete, kdo je pro ni Bůh. Dlouho hledala odpověď.
b Kdo je Bůh? /b To je opravdu problém, protože jak mohu žít
každodennost z víry (tedy osobního vztahu s Bohem Stvořitelem, Spasitelem,
Posvětitelem), když jej neznám. „Já to nedovedu popsat,“ slyšel jsem
také. Prý to není důležité.
Já si myslím, že je. A znovu svatý Pavel kdesi píše, abychom byli
připraveni stále b svědčit o důvodech naší víry a naděje. /b
Bůh věřícímu člověku přichází vstříc ne s autoritou všemohoucího
pána nebes a země, nýbrž s autoritou učitele, který mu chce říci to
nejdůležitější myslitelné – sám sebe. V tom spočívá bohatství a
štěstí křesťanské víry. (…) Tak ale namísto nevědoucího a
podřídivého služebníka vstupuje zasvěcený partner a přítel, jak ho
vyžadoval Ježíš janovského evangelia (Jan 15, 15). Jsou opravdu šťastní
věřící, kteří tak Boha chápou, byť by jim bylo mnoho dalších
skutečností božích zatím skryto.
Bůh si nelibuje v oslabování vůle k životu a překážení vlastnímu
kreativnímu vývoji člověka. Není mu milé to, co křesťanu připadá
těžké a bolestné. b Bůh si přeje, aby každý byl šťastný /b,
spokojený atd. Křesťanství není asketické náboženství, ale
terapeutické. Budhovi šlo při jeho zásahu do akčního centra člověka
o pokus vymazat vůli člověka k bytí a k životu. Naproti tomu Ježíš
směřuje k jeho přetvoření v Boží dítě a v občana Božího
království. A dále: Křesťanství není mravnostní, ale mystické
náboženství. Jde vždy o vztah. Touha po b sblížení /b s tím,
kdo mě má radši než vlastní rodiče, či nejlepší kamarád. Kdo by snad
tomu nevěřil, ať začne číst Písmo.
Během prázdnin jsem se dal do dlouhého rozhovoru s jednou paní, která je
ve věku našich rodičů. Snažil jsem se jí vysvětlit, v čem se liší
její generace věřících v Krista s generací naší. Křesťanu dneška
b nestačí pouze přijmout víru svých předků /b. Je třeba, aby do
své víry mnoho b investoval /b, aby o ní b přemýšlel /b
a aby se b vzdělával /b. Vím, zní to velice nepopulárně, ale
znovu opakuji, musím něco vědět o předmětu své naděje. Nejen kvůli
druhým, kteří by mě mohli nachytat na švestkách, že něco nevím, ale
i kvůli sobě. Křesťanství se vydalo na cestu ke svému středu: od víry
z poslušnosti k víře na základě pochopení, od víry z vyznání
k víře na základě zkušenosti a od víry z výkonu k víře na základě
odpovědnosti. To jsou moudrá slova a velice hutná, co se obsahu týká.
Ke b vzdělání /b ve víře bych se ještě vrátil. Během prázdnin
jsem se bezpočtukrát setkal s lidmi, kteří měli tak málo vědomostí
o Písmu, o liturgii, o církvi, tedy o základech a pilířích samotného
křesťanství a žili pouze z intuice, pocitů a vtlučených morálních
poučkách bez vysvětlení proč. A pak se v konkrétních problémech
potácejí a řeší je spíš jako pohani. Někdy dokonce nemají ani zájem
jít za svými otázkami a hledat na ně odpovědi.
Nebojte se proto b přemýšlet a studovat, i přesto, že to bolí
/b. Nebojte se b ptát se na tělo /b, nejen povrchně konverzovat
o tématech, která jsou mnohdy opravdu povrchní. Nebojte se otravovat kněze,
jak nás k tomu vybídl pan biskup Paďour v Třešti, a nebo b i mě
/b, kterého jste v Jičíně na koncertě nazvali i kapelním
bohoslovcem /i. Já jsem stále na emailu, najdu si rád čas, nebojím se
slyšet i problémy a budu si připadat prospěšný. b Ponesu vás k
„prahům apoštolským“. /b
S objevením kreativity víry jde ruku v ruce objev společného působení
celého společenství věřících. „Nikdo neví, z jakých – možná
prostorově velmi vzdálených nebo časově dávných – existencí
věřících lidí je živena jeho vlastní víra,“ říká R. Guardini ve
své pozůstalosti dochované „Existenci křesťana“ připojuje: „zrovna
tak málo, jako málo ví o tom, které lidi s sebou nese on sám“.